SASTANAK REGULATORNIH TIJELA CRNE GORE, SRBIJE I BOSNE I HERCEGOVINE
Drugi trilateralni sastanak Crne Gore, Srbije i Bosne i Hercegovine, tj. njihovih nezavisnih nadzornih organa za zaštitu ličnih podataka održan je u Podgorici, a u povodu promjene politika privatnosti kompanija META i platforme X.
Cilj sastanka na kome su učestvovali predsjednik Savjeta mr Željko Rutović, član Savjeta Zoran Vujičić, direktorka Agencije Maja Žunjić Mitrović, Milan Marinović, Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Republike Srbije, zamjenica Poverenika Sanja Unković, te Ante Boras, zamjenik direktora Agencije za zaštitu ličnih podataka Bosne i Hercegovine, bio je u funkciji razmatranja i pronalaženja adekvatnih mehanizama saradnje i djelovanja u odnosu na obradu ličnih podataka od strane kompanija META i X, a u svrhu razvoja vještačke inteligencije, a bez prethodnog obavještavanja korisnika njihovih usluga u državama Zapadnog Balkana.
Učesnici sastanka jednoglasni su u predlogu – inicijativi prema kompanijama META, odnosno X, u cilju imenovanja sa njihove strane zvaničnog predstavnika za prostor država Crne Gore, Srbije i Bosne i Hercegovine u funkciji službene komunikacije i zaštite privatnosti građana ovih zemalja.
Maja Žunjić Mitrović imenovana za direktoricu Agencije
Na sjednici održanoj 10.04.2025.godine Savjet Agencije za zaštitu ličnih podatka i slobodan pristup informacijama većinom glasova imenovao je Maju Žunjić Mitrović za direktoricu Agencije za zaštitu lični podataka i slobodan pristup informacijama.
Savjet Agencije za zašttitu ličnih podataka i slobodan pristup informacijama raspisao je javni konkurs povodom izbora direktora/ice Agencije dana 21.03.2025.godine, na kojem su pristigle dvije kandidature.
Maja Žunjić Mitrović obavljala je poslove Sekretarke Agencije u period od 07.11.2011.godine, a od 23.12.2024.godine do danas poslove VD.Direktorice Agencije za zaštitu ličnih podataka i slobodan pristup informacijama.
Agencija za sprečavanje korupcije (ASK) obratila se Agenciji za zaštitu ličnih podataka i slobodan pristup informacijama, Zahtjevom br. 06-29-1012-1/25 od 13.02.2025.godine kojim se traži zauzimanje stava u odnosu na pitanje da li ASK „ima pravo pristupa podacima o kreditnim zaduženjima javnih funkcionera, odnosno kontrole tačnosti i potpunosti prijavljenih podataka u izvještajima, bez prethodno date saglasnosti, a koji se podaci nalaze u posjedu drugih nadležnih organa”.
S tim u vezi, Savjet Agencije se na sjednici održanoj 20.02.2025.godine, izjasnio u odnosu na predmetni Zahtjev.
Odgovor Savjeta Agencije možete preuzeti u nastavku.
Povodom teksta “Vujović: AZLP naložila da se unište dokazi o fantom biračima” objavljenog u medijima dana 20.02.2025.godine u kojem se ističe da “Agencija za zaštitu ličnih podataka aktivno je djelovala da se spriječi otkrivanje fantoma, unište svi dokazi koji bi eventualno vodili do oduzimanja nezakonito stečenog državljanstva i brisanja iz biračkog spiska svih koji tamo ne treba da se nađu” Agencija za zaštitu ličnih podataka i slobodan pristup informacija u cilju objektivnog informisanja javnosti daje sljedeće saopštenje:
Naime, konkretno je riječ o nadzoru koji je sproveden od strane Agencije po službenoj dužnosti kod Državne izborne komisije u pogledu utvrđivanja zakonitosti korišćenja 25.445 ličnih podataka birača upisanih u izvod u birački spisak za opštinu Herceg Novi za lokalne izbore koji su održani 09.maja 2021.godine.
Tim povodom, Savjet Agencije za zaštitu ličnih podataka i slobodan pristup informacijama je dana 23.jula 2021.godine donio Rješenje, br.05-19-2862-11/21 kojim se Državnoj izbornoj komisiji zabranjuje iznošenje ličnih podataka iz izvoda biračkog spiska Crne Gore suprotno Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti. Rješenjem je naređeno Državnoj izbornoj komisiji brisanje ličnih podataka za 1973 birača upisanih u birački spisak za opštinu Herceg Novi za lokalne izbore održane 9.maja 2021.godine koji su prikupljeni izvan Crne Gore bez pravnog osnova suprotno Zakonu. Sprovedenim nadzorom utvrđeno je da način i svrha postupanja Državne izborne komisije prilikom obrade ličnih podataka iz biračkog spiska za opštinu Herceg Novi, nije bila u skladu sa Zakonom o biračkom spisku kao i Zakonom o izboru odbornika i poslanika.
Državna izborna komisija nema zakonskih ovlašćena niti nadležnsti da kao javnopravni organ u Crnoj Gori koristi (provjerava, upoređuje) jedinstveni matični broj bilo kojeg birača iz Crne Gore u drugoj državi , a naročito matične brojeve iz cijelih izvoda iz biračkog spiska za određene opštine izuzev ako za to ne postoji međunarodni bilaterarni ugovor ili sporazum kada se, u cilju javnog interesa, može vršiti provjera podataka iz biračkog spiska, odnosno njihovo upoređivanje sa podacima iz biračkih spiskova drugih država ako nad tim interesima ne preovlađuju interesi ili prava i slobode lice na koje se podaci odnose i ako je rukovalac podataka procijenio sve okolnosti prenosa podataka, što nije primjer u konkretnom slučaju.
Ovakav stav Agencije potvrđen je i u Presudi Upravnog suda U.br.3903/2021 od 17. jula 2024.godine kojom je odbijena tužba Državne izborne komisije protiv rješenja Agencije. U presudi je u bitnom ocjenjeno da Državna izborna komisija nije imala zakonsko utemeljenje da kroz birački spisak Republike Srbije i Bosne i Hercegovine kontroliše 25.445 birača upisanih u birački spisak za opštinu Herceg Novi za lokalne izbore koji su bili održani 9.maja 2021.godine.
Rješenje pod br.05-19-2862-11/21 od 23.jula 2021.godine objavljeno je na sajtu Agencije.
SAOPŠTENJE ZA JAVNOST POVODOM 28. JANUARA,
MEĐUNARODNOG DANA ZAŠTITE LIČNIH PODATAKA
Široka tehnološka revolucija, digitalno doba, vještačka intelegenicija, veliki podaci i algoritmi donijeli su nova značenja privatnosti, te samim tim i nove sistemske izazove zaštite ličnih podataka koji danas nesumljivo postaju veliki, globalni, politički i komercijalni resurs.
Državni organi, institucije, organizacije, privredni subjekti, odnosno rukovaoci zbirkama ličnih podataka u svom radu prikupljaju odnosno obrađuju lične podatke kako zaposlenih tako i korisnika i građana, što stvara mogućnosti narušavanja privatnosti. Povreda prava na zaštitu ličnih podataka može biti posledica nepažnje, nedovoljnog poznavanja propisa i neadekvatnog tumačenja normi.
U tom duhu, današnjem čovjeku podjednako se mora pružiti zaštita i jasan odgovor u koje svrhe se lični podaci prikupljaju, obrađuju, kakvi su rizici obrade i mehanizmi valjane pravno-institucionalne zaštite njegove privatnosti i ličnosti.
Zaštita ličnih podataka, kao temeljnog ljudskog prava i slobode, izazov je Agencije za zaštitu ličnih podataka i slobodan pristup informacijama, koja je dosljedno posvećena traženju adekvatnih odgovora u vršenju svoje nadzorne uloge o čemu svjedoče brojne dinamične aktivnosti tokom predhodne godine na planu garancija najviših standarda ove posve izazovne oblasti.